WHATSAPP ONS || VOOR 16:00 BESTELD, MORGEN IN HUIS || ALTIJD GRATIS VERZENDING & RETOURNERING in 🇳🇱 & 🇧🇪||  

0

Je winkelmandje is leeg

25 02/17/20, %J

Slaappatronen: het beter begrijpen van slaappatronen in de nacht.

Veel mensen geloven dat je hersenen zich tijdens het slapen afsluiten en geen activiteit meer vertonen. Dit is echter niet waar. De hersenen doorlopen namelijk verschillende cycli tijdens het slapen.
Deze cycli worden doorlopen in verschillende slaapfases, beginnend met NREM (Non Rapid Eye Movement). Een normaal persoon start elke 90 tot 120 minuten met een nieuwe slaapcyclus, wat betekent dat deze persoon gemiddeld vier of vijf cycli doorloopt tijdens de nachtrust (afhankelijk van de lengte van de nachtrust).
In dit artikel behandelt eam HANA © verschillende slaapstadia, met tips hoeveel slaap een normaal persoon hoort te krijgen en hoe slaap gedurende het leven verandert (en waarom oudere mensen bijvoorbeeld slecht slapen).

Gedurende de nacht doorloopt een persoon 4 slaapfases.

Drie NREM-fases (rapid eye movement) en één REM fase. De stadia beginnen heel licht en gaan door naar een diepere slaap. Wanneer een slaapcyclus is voltooid, keert de persoon terug van REM naar minder diepe stadia en belandt opnieuw in de lichtste slaapfase. De cyclus begint vervolgens weer opnieuw.

Fase 1.
De slaapcyclus begint met fase 1. In deze fase begint het lichaam te ontspannen. Je lichaam maakt zich als het ware op om te gaan slapen. Sommige mensen kunne n tijdens deze fase plotselinge schokken of spierspasmes ervaren, of bijvoorbeeld een gevoel van omvallen. Dit herken je waarschijnlijk wel. Als de persoon gedurende deze tijd wordt gewekt, zullen ze waarschijnlijk denken dat ze helemaal niet hebben geslapen. Deze fase duurt meestal ongeveer 10 minuten.
Fase 2.
De eerste fase waarin een persoon volledig in slaap is, is fase 2. Mensen worden niet makkelijk gewekt tijdens deze fase. Je lichaamstemperatuur begint te dalen en je hartslag zal vertragen.
De hersengolven van een persoon zullen blijven vertragen naarmate je dieper in slaap valt. Tijdens deze fase zijn er echter ook uitbarstingen van snelle activiteit in de hersenen.
Fase 3.
Als het lichaam tijdens het slapen gaat bewegen, kom je in fase 3 terecht. Dit is een herstellende fase en duurt meestal korter dan fase 2. In deze diepe slaap vertragen iemands hersengolven tot delta-golven terwijl het lichaam zich voorbereidt op de REM-slaap. Gedurende deze tijd versterkt het lichaam zijn immuunsysteem, herstelt en reguleert het weefsel en bouwt het bot en spieren op. Dit is ook wanneer parasomnia optreden, zoals slaapwandelen, praten of nachtmerries.
Tijdens fase 3 is het veel moeilijker voor het lichaam om te ontwaken. Als iemand ontwaakt zullen ze zich in het begin waarschijnlijk gedesoriënteerd voelen. Naarmate het lichaam in deze meer delta hersengolven produceert, komt het dichter bij de rem slaap.
Fase 4.
Fase vier wordt fase R of REM slaap genoemd en dit is de diepste van de vier fases. Dit is wanneer mensen meestal de meest levendige dromen ervaren. De eerste REM fase van de nacht is meestal korter en begint ongeveer 90 minuten nadat een persoon in slaap begint te vallen. Dit duurt ongeveer 10 minuten.
Gedurende de nacht zal een persoon langere perioden van REM ervaren naarmate ze meer slaapcycli voltooien.. De gemiddelde volwassene heeft vijf of zes REM-cycli in één slaapperiode.

 

Gedurende deze tijd worden de hersenen actiever. De ogen van de persoon zullen vaak snel bewegen in verschillende richtingen, hun bloeddruk en hartslag zal toenemen en hun ademhaling kan onregelmatig worden. Hun arm- en beenspieren raken verlamd zodat ze hun dromen niet waarmaken.
 
REM-slaap helpt de hersenen om informatie van de vorige dag te consolideren en verwerken en helpt de hersenen deze informatie op te slaan in het langetermijngeheugen van een persoon. Je droomt tijdens deze fase en als je wakker wordt ten tijde van deze fase zal je merken dat je je droom nog kan onthouden. Je droomt elke nacht, maar je onthoudt deze dromen vaak niet omdat je niet wakker wordt.

Wat zijn de belangrijkste fasen van slaap?

Sommige fases zijn belangrijker dan andere. Het werk dat tijdens fase 3 en REM-slaap gebeurt, is anders maar even belangrijk. Beide fasen worden beschouwd als diepe slaap, wat belangrijk is voor groei, hormoonregulatie en lichamelijke vernieuwing.

Onze Zwaartekracht deken helpt je dieper en langer te slapen. Je zult daardoor merken dat je langer in Rem fases zult blijven. Hierdoor wordt je gehele slaap beter en zul je merken dat je je overdag beter voelt.

Koop onze Zwaartekracht deken hier

laat een comment achter

x

/