0

je winkelwagen is leeg

Dit is de perfecte slaapkamertemperatuur: hoe temperatuur jouw slaapkwaliteit beïnvloedt

april 20, 2021 3 minuten lezen

Dit is de perfecte slaapkamertemperatuur: hoe temperatuur jouw slaapkwaliteit beïnvloedt

Dit is de perfecte slaapkamertemperatuur: hoe temperatuur jouw slaapkwaliteit beïnvloedt

Dat temperatuur onze slaapkwaliteit beïnvloedt, daar zal je niet van staan te kijken. We hebben immers allemaal wel eens een warme zomernacht gehad waarbij het zweet over onze rug stroomde, of een koude nacht kamperen waarbij het puntje van je neus bijna bevroren was. Maar wat is dan de ideale temperatuur voor slapen? En waaróm is de juiste slaaptemperatuur zo belangrijk? Dat leggen we je in dit artikel uit. 

De ideale slaapkamertemperatuur

Laten we meteen de vraag: “wat is de beste temperatuur voor slapen?” beantwoorden. Die is namelijk super persoonlijk en ligt helemaal aan jouw voorkeur. Maar over het algemeen wordt een temperatuur van tussen de 15 en 19 graden aangeraden. Met 18 graden als een gemiddelde waar de meeste mensen lekker bij slapen.

Voor baby’s ligt die temperatuur iets hoger trouwens. Zij slapen het beste bij een temperatuur van zo’n 20 graden, omdat zij zelf hun temperatuur nog niet zo goed kunnen reguleren.

Hoe heeft temperatuur invloed op onze slaapkwaliteit?

Je lichaam functioneert op een circadiaans ritme van 24 uur, wat we ook wel het dag/nachtritme noemen. Dat ritme houdt in dat er ’s ochtends (als het licht wordt) stofjes vrijkomen die je wakker maken, en ’s avonds (als het donker wordt) stofjes vrijkomen die je moe maken. 

Maar het reguleert ook je lichaamstemperatuur. Zo ligt je lichaamstemperatuur ’s nachts soms wel twee graden lager dan overdag. Vanaf zo’n twee uur voor bedtijd komt het slaaphormoon melatonine vrij, en dan begint ook je lichaamstemperatuur te dalen. Gedurende de ochtend stijgt je temperatuur weer naar een normaal niveau.

De exacte reden waarom je lichaamstempratuur daalt tijdens slaap is onduidelijk, maar het lijkt erop dat dit te maken heeft met het feit dat je metabolisme ’s nachts minder hard werkt. Doordat je metabolisme minder hard werkt, wordt er ook minder warmte aangemaakt in je lichaam. 

Door ’s avonds in een koele kamer te gaan slapen, geef je je lichaam dus eigenlijk een seintje dat het tijd is om naar bed te gaan. Dat helpt je makkelijker in slaap vallen. Ditzelfde effect kun je bereiken door voor het slapengaan een warm bad of douche te nemen. Doordat je lichaam daarna weer afkoelt, wordt hetzelfde proces in gang gezet.

Temperatuur heeft het ook effect op je slaapkwaliteit. Hoe minder goed je lichaam in staat is om de lichaamstemperatuur te laten dalen, hoe minder tijd je doorbrengt in slaapfases die je lichaam herstellen. Je hebt bovendien meer kans om ‘s nachts wakker te worden. Datzelfde geldt trouwens ook voor te koude slaapkamers, dus zet je thermostaat nou ook weer niet meteen op standje vrieskist.

Hoe hou je je slaapkamer koel?

Er zijn verschillende manieren om je slaapkamer koel te houden voor een goede nachtrust:

  • Hou de gordijnen overdag zo veel mogelijk dicht
  • Hou de ramen open voor goede ventilatie.
  • Investeer in een goede ventilator. Air conditioning is geen aanrader.
  • In de winter kun je beter slapen met een aantal dikke dekens dan de verwarming aan.
  • Is het écht hartje zomer? Stop dan overdag je kussenhoes in de vriezer, en doe die voor het slapengaan weer om je kussen zodat je op een koel kussen kunt slapen. 

Ook zelf kun je verschillende dingen doen om zo koel mogelijk te blijven tijdens je slaap:

  • Zorg voor goed isolerend beddengoed. Onze zwaartekrachtdekens helpen je niet alleen beter slapen vanwege onze wetenschappelijk bewezen drukpunttechnologie, maar zijn ook zo ontworpen dat ze warmte goed geleiden en nooit te warm worden.
  • Slaap het liefst in je blootje, of in ieder geval in zo min mogelijk kleding. Ben je toch een pyjamafanaat? Ga dan voor katoen.
  • Is het zomers te warm in je slaapkamer? Slaap dan (als dat kan) op de benedenverdieping. 
  • Neem twee uur voor het slapengaan een warm bad. Doe dit niet te dicht op je bedtijd, want anders kan het je ritme ontregelen. 
  • Zet een glas water naast je bed zodat je ’s nachts kunt afkoelen als je het warm hebt. In de winter kun je juist kiezen voor een warme kruik in bed. 

Met deze tips lukt het je vast een goede nachtrust te pakken, of het nou zomer of winter is. Zoek je nog meer tips om beter te slapen? Check dan ons artikel over dat onderwerp. Slaap lekker! 


laat een reactie achter

Reacties worden goedgekeurd voordat ze geplaatst worden

x