0

je winkelwagen is leeg

7 simpele manieren om te stoppen met piekeren en beter te slapen

april 15, 2021 4 minuten lezen

7 simpele manieren om te stoppen met piekeren en beter te slapen

Iedereen maakt zich wel eens druk voor het slapengaan. Misschien zit je midden in een stressvolle periode of worstel je met een piekerstoornis. Hoe dan ook: zodra piekeren je slaappatroon beïnvloedt is het tijd om daar iets aan te doen. Want slaapgebrek is enorm slecht voor je. In dit artikel delen we dus 7 simpele manieren om te stoppen met piekeren en beter te slapen.

Vecht er niet tegen

Het allereerste dat je kunt doen is accepteren dat je je paniekerig voelt, of druk maakt. Hoe meer je vecht tegen het gevoel, hoe moeilijker je het jezelf maakt.

Realiseer je dat je een gevoel of gedacht hébt. Je bént niet die emotie. Je bent alleen de waarnemer. Net als dat het gevoel er nu even is, gaat hij straks weer weg. Als je accepteert je je nu nou eenmaal zo voelt, en dat het vanzelf ook weer overgaat, wordt het een stuk makkelijker voor jezelf. 

Ga mediteren

Wat we hierboven hebben beschreven is mindfulness. Het observeren van je gedachten zonder oordeel. Mediteren helpt je om deze skill te trainen. Het mooie is dat meditatie direct verlichting oplevert, maar ook op de lange termijn het piekeren een stuk minder heftig maakt. Elke dag een paar minuten mediteren maakt al een flink verschil.

Bij meditatie richt je je op je ademhaling. Elke keer als je afgeleid raakt, breng je je aandacht weer terug naar je ademhaling. Zo leer je gedachten makkelijker los te laten, en terug te keren bij waar je mee bezig was. En ben je tegelijkertijd meer aanwezig in het ‘hier en nu’, in plaats van in de toekomst waar de angst zich afspeelt.

Maak een to-do list

Heb je veel verschillende dingen die ’s avonds in bed door je hoofd spoken? Die presentatie die je morgen moet geven, het feit dat je niet moet vergeten je tante te bellen, en oh ja… morgen moet je zoon ook een traktatie mee naar school nemen.

Dat is niet gek, vaak zijn we overdag zo druk en afgeleid dat we pas ’s avonds in bed voor het eerst “tijd” hebben voor onze gedachten. En dan kan er een hoop naar boven komen.

Als je daar vaak last van hebt, kan het een idee zijn om een kladblok naast je bed te leggen. Alles wat je écht niet mag vergeten, zet je op dat lijstje. Zet het uit je hoofd, en op papier. Zo kun jij weer rustig slapen, wetende dat je niks zal vergeten.

Focus op je ademhaling

Vergelijkbaar met meditatie, kun je ook een simpele ademhalingsoefening proberen om je lichaam te kalmeren.

De bekendste ademhalingsoefening is er eentje die 4-7-8 heet. Bij deze oefening adem je vier seconden lang in door je neus, hou je je adem 7 seconde vast en adem je daarna via je mond weer 8 seconde uit.

Als je dat te ingewikkeld vindt, kun je ook gewoon vijf langzame diepe ademhalingen doen. Probeer te letten op het fysieke gevoel. Voel je hoe je longen zich vullen met lucht? Voel je je schouders op en neer gaan? Voel je hoe je langzaam rustiger wordt? Het is simpel, maar heel effectief.

Gebruik een zwaartekrachtdeken

Hoe zou het voelen om te liggen onder een deken die je een knuffel geeft? Zo voelt het slapen met een zwaartekrachtdeken, namelijk!

Het is wetenschappelijk bewezen dat zwaartekrachtdekens helpen bij angststoornissen en depressie, en je slaapkwaliteit verbeteren. Dankzij de druktepuntstimulatie maakt je brein meer kalmeringsstofjes aan, en vertraagt je ademhaling zich. Hierdoor word je rustiger en val je makkelijker in slaap.

De beste zwaartekrachtdeken weegt ongeveer 10% van je lichaamsgewicht. Leer meer over de voordelen van zwaartekrachtdekens.

Zoek afleiding

Als je veel last hebt van piekeren, dan kan het verstandig zijn om afleiding te zoeken. Dat kan fysiek, door je handen iets te geven om zich mee bezig te houden (denk bijvoorbeeld aan stressballen of een elastiekje). Maar het kan ook mentaal. Ga bijvoorbeeld op een wandeling, knuffel met je huisdier, kijk een comedyserie, brei een sjaal of ga kleuren in een kleurboek.

Als je al in bed ligt, kan het een goed idee zijn om uit bed te gaan en even lekker een boek te lezen. Zo komen je gedachten los uit hun patroon, en hebben ze een verhaal om zich in vast te bijten. Na een tijdje ben je spontaan vergeten waar je je zo druk om maakte en val je in slaap.

Praat met iemand erover

Je hoeft dit allemaal niet in je eentje te ondergaan. Het kan heel nuttig zijn om de steun van een goede vriend of vriendin te krijgen. Praat je angsten door met ze en laat ze je geruststellen. Soms kan het fysiek uitspreken van je angsten je laten realiseren hoe onrealistisch ze eigenlijk zijn. Bonuspunten als je vrienden je weer aan het lachen krijgen.

Als je echt last hebt van een piekerstoornis kan het ook een idee zijn om eens te praten met een psycholoog. Cognitieve gedragstherapie is de meest effectieve behandelvorm van een piekerstoornis. Tijdens deze therapie leer je anders kijken en omgaan met situaties.

Kortom: piekeren is heel vervelend, maar gelukkig valt er ook veel aan te doen. Met deze tips kun je makkelijker stoppen met piekeren, en beter slapen. We wensen je alvast een fijne nachtrust!


laat een reactie achter

Reacties worden goedgekeurd voordat ze geplaatst worden

x